"Van negenendertig beginnende lezers uit groep 3 van twee basisscholen in Leiden met een populatie uit midden tot hoog opgeleide gezinnen zijn na twee maanden leesonderwijs oogbewegingen...Show more"Van negenendertig beginnende lezers uit groep 3 van twee basisscholen in Leiden met een populatie uit midden tot hoog opgeleide gezinnen zijn na twee maanden leesonderwijs oogbewegingen geregistreerd om de visuele waarneming van letters en woorden te onderzoeken. Het kost kinderen veel tijd om zowel hoofdletters als kleine letters snel en correct te leren herkennen. Het lezen van woorden duurt dan ook bij beginnende lezers gemiddeld meer dan twee keer zo lang met drie keer zoveel (her)fixaties vergeleken bij lezers eind groep 3. Woorden die zij vaker gezien hebben herkennen beginnende lezers visueel sneller en met minder fixaties. Daarbij kijken zij alleen bij het lezen van langere woorden (vijf letters) direct naar de meest optimale plaats in een woord om in een oogopslag zoveel mogelijk informatie op te nemen. In aanmerking genomen dat visuele waarneming van letters en woorden nog in ontwikkeling is interpreteren wij, in het kader van het beginnende leesproces, deze resultaten als een aanwijzing dat visuele waarneming mede bepalend is voor succes bij het leren lezen."Show less