Overgewicht is een steeds groter probleem in Nederland. Emotioneel eten als gevolg van examenstress speelt mogelijk een grote rol in gewichtstoename bij studenten. Bekend is dat eigenwaarde in...Show moreOvergewicht is een steeds groter probleem in Nederland. Emotioneel eten als gevolg van examenstress speelt mogelijk een grote rol in gewichtstoename bij studenten. Bekend is dat eigenwaarde in verband kan staan met zowel stress als emotioneel eten, maar het is niet bekend of eigenwaarde de relatie tussen examenstress en emotioneel eten medieert. Het doel van deze studie was om te onderzoeken wat de relatie tussen examenstress en emotioneel eten bij universitaire studenten is en of deze relatie wordt gemedieerd door eigenwaarde. De Examination Stress Scale (ExamSS), de Nederlandse Vragenlijst voor Eetgedrag (DEBQ) en de Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) werden gebruikt om de data te verzamelen. Er is gebruikgemaakt van een cross-sectioneel ontwerp en het onderzoekssample bestond uit 191 Nederlandse universitaire studenten tussen de 18 en 25 jaar (M = 20,5; SD = 1,6). De data is geanalyseerd aan de hand van drie losse regressieanalyses. Hiernaast zijn er exploratief gestratificeerde analyses uitgevoerd onder de mannen (N = 37) en vrouwen (N = 152). De resultaten van het onderzoek suggeren dat er sprake is van een positieve associatie tussen examenstress en emotioneel eetgedrag (β = 0.201, p = .005) en een negatieve associatie tussen examenstress en eigenwaarde (β = -0.384, p < .001). Er werd echter geen significante associatie gevonden tussen eigenwaarde en emotioneel eten (β = -0.095, p = .219). De resultaten van de gestratificeerde analyses kwamen voor de vrouwelijke studenten overeen met die van de gehele steekproef. Bij de mannelijke studenten bleek er echter geen enkele significante associatie tussen examenstress, eigenwaarde en emotioneel eten te zijn. Op basis van het huidige onderzoek kan er daarom niet worden geconcludeerd dat eigenwaarde een mediërend effect heeft op de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onder Nederlandse universitaire studenten. Er is meer onderzoek nodig om het bestaan van de mediërende rol van eigenwaarde in de associatie tussen examenstress en emotioneel eten definitief uit te kunnen sluiten. In de tussentijd is het van belang dat universiteiten interveniëren bij examenstress en emotioneel eten onder studenten om gewichtstoename te voorkomen. Kernwoorden: examenstress, emotioneel eten, eigenwaarde, mediatie-analyse.Show less
The Preventive Intervention Trajectory (Preventief Interventie Team; PIT) is a project which intervenes preventively in children who have a risk of future criminal behavior. Interventions focus on...Show moreThe Preventive Intervention Trajectory (Preventief Interventie Team; PIT) is a project which intervenes preventively in children who have a risk of future criminal behavior. Interventions focus on reducing externalizing problem behavior in these children. It is important to know which factors have an influence on the effectivity of the PIT. Current research focused on the association between self-worth and externalizing problems. Previous research is inconsistent, which suggests there is a possibility that the association between self-worth and externalizing problems is a quadratic association. Current research examined the possibility that children with average self-worth would have less externalizing problems at timepoint one than children with high and low self-worth. Children with low, average and high self-worth were compared on (reduction of) externalizing problems before treatment, on the short term (six months), and on the long term (twelve months). Results showed that there is was no significant linear association between self-worth and externalizing problems before treatment, which supports the suggestion that there might be a quadratic association. However, ANOVA-analysis revealed that there was also no significant quadratic or linear relation. Externalizing problems in children reduced significantly on the short and long term. However, no significant linear or quadratic relation between self-worth and the reduction in externalizing problems on the short and long term was found, indicating that there is no association between self-worth and (the reduction of) externalizing problems. Future research should include a larger sample to verify the current findings.Show less
In dit onderzoek wordt in kaart gebracht of vrije tijd een mediator is in het verband tussen kinderarbeid en levenstevredenheid en kinderarbeid en eigenwaarde bij scholieren in de West-Indiase stad...Show moreIn dit onderzoek wordt in kaart gebracht of vrije tijd een mediator is in het verband tussen kinderarbeid en levenstevredenheid en kinderarbeid en eigenwaarde bij scholieren in de West-Indiase stad Pune. Bij een aantal van 293 participanten (34.5% meisje en 46.8% jongen) met een gemiddelde leeftijd van 12.38 jaar (SD=1.17) zijn dagboekgegevens verzameld en de Satisfaction with Life Scale en de Rosenberg’s Self Esteem Scale afgenomen. De verwachte verbanden tussen kinderarbeid, vrije tijd en het subjectief welzijn zijn niet gevonden. Verklaringen voor het niet optreden van verbanden zijn het optreden van homeostase, coping mechanismen door culturele aspecten (geloof en kastenstelsel), de positieve invloed van familieverplichtingen en de hogere tevredenheid van kinderen in vergelijking met volwassenen.Show less