This thesis describes the ways in which hosting a salon opened up opportunities for eighteenth century French women, divided in practical opportunities and opportunities to challenge contemporary...Show moreThis thesis describes the ways in which hosting a salon opened up opportunities for eighteenth century French women, divided in practical opportunities and opportunities to challenge contemporary ideas about women.Show less
A comparison between the feminist movements of the French Revolution and the French Revolution of 1848, focused on the ideological and historical context that shaped both movements and on the...Show moreA comparison between the feminist movements of the French Revolution and the French Revolution of 1848, focused on the ideological and historical context that shaped both movements and on the actions taken by the feminists of both revolutions.Show less
Hoe heeft het beeld van de bevolking van koloniale gebieden in Nederlandse politieke teksten en reisdagboeken zich ontwikkeld tussen 1800-1830 en hoe is dit beïnvloed door de Verlichting en contact...Show moreHoe heeft het beeld van de bevolking van koloniale gebieden in Nederlandse politieke teksten en reisdagboeken zich ontwikkeld tussen 1800-1830 en hoe is dit beïnvloed door de Verlichting en contact met de lokale bevolking?Show less
Byung-Chul Han diagnosticeert de huidige maatschappij als een Transparenzgesellschaft. Han laat zien hoe de moderne maatschappij eigenlijk een onvrije maatschappij is, al verkeren we zelf in de...Show moreByung-Chul Han diagnosticeert de huidige maatschappij als een Transparenzgesellschaft. Han laat zien hoe de moderne maatschappij eigenlijk een onvrije maatschappij is, al verkeren we zelf in de illusie dat dit niet zo is. In dit bacheloreindwerkstuk zal worden aangetoond, dat de negatieve aspecten van de Transparenzgesellschafft voortkomen uit een rationeel systeem. Het is dit rationele systeem dat omslaat in negatieve gevolgen. Dit probleem werd eerder door Max Horkheimer en Theodor Adorno aan de kaak gesteld in Dialektik der Aufklärung. Met betrekking tot de diagnose van Han zal hun analyse van de rationaliteit dan ook relevant blijken. Door Hans diagnose op deze manier te belichten wordt zijn denken in een breed wijsgerig kader geplaatst. Via het verbinden van deze twee maatschappijanalyses is men instaat aan te sluiten bij de methode van de filosofie die door Michel Foucault gekarakteriseerd wordt als ontologie du présent. Tevens wordt hiermee de vitaliteit van het gedachtegoed van Horkheimer en Adorno duidelijk. De door Jürgen Habermas gegeven kritiek op dit gedachtegoed zal echter ook worden behandeld en er zal worden aangetoond dat door de overeenkomsten met de maatschappijanalyse van Horkheimer en Adorno deze kritiek ook toepasbaar is op de maatschappijanalyse van Han. Samenvattend is de stelling van dit bacheloreindwerkstuk: ‘Bij de negatieve diagnose die Han vaststelt van de huidige maatschappij speelt onderliggend altijd nog de problematiek van Horkheimer en Adorno met betrekking tot de instrumentele rede.’Show less