Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, oprichtster van de methode Buts en Bofn. Buts en Bofn is ontwikkeld met als doel lastige onderwerpen bespreekbaar te maken. De...Show moreDit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, oprichtster van de methode Buts en Bofn. Buts en Bofn is ontwikkeld met als doel lastige onderwerpen bespreekbaar te maken. De methode bestaat uit gekleurde houten blokjes waarmee persoontjes kunnen worden opgebouwd. Het gebruik van deze verschillende kleuren kan iemand helpen om zijn of haar emoties uit te drukken. Een onderdeel van de methode is een legendakaart. Dit is een werkblad dat de therapeut voor de therapiesessie kan invullen met de cliënt. Op die manier kunnen er afspraken worden gemaakt over welke emotie aan welke kleur wordt toegekend door de cliënt en kan de therapeut de cliënt beter begrijpen. De legendakaart die Buts en Bofn gebruikt, is gebaseerd op het idee dat mensen kleur-emotieassociaties maken. Om te onderzoeken hoe de legendakaart het beste geïmplementeerd kan worden, is er onderzocht in hoeverre kleur-emotieassociaties van basisschoolleerlingen vanaf 7 jaar bij het herkennen van emoties van anderen betrouwbaar zijn. Om hier antwoord op te kunnen geven, hebben 58 participanten op twee meetmomenten een vragenlijst ingevuld waarbij zij kleuren aan de emoties van gezichten moesten koppelen.Show less
Begin twintigste eeuw kwam het gebruik van aniline of synthetische kleurstoffen sterk op. Helaas bleken deze kleurstoffen niet lichtecht en zijn deze veelal verbleekt of van toon veranderd. Binnen...Show moreBegin twintigste eeuw kwam het gebruik van aniline of synthetische kleurstoffen sterk op. Helaas bleken deze kleurstoffen niet lichtecht en zijn deze veelal verbleekt of van toon veranderd. Binnen de Amsterdamse School werden dergelijke kleurstoffen veelvuldig gebruikt. Ondanks dat er geen gekleurd beeldmateriaal voor handen was richtte dit onderzoek zich op kleurtoepassingen binnen de Amsterdamse School. De nadruk lag op meubelen maar ook kleuren van textiel en enkele interieurs passeren de revue. Uit secundaire literatuur en bronnen bleek dat felle kleuren zijn toegepast binnen het interieur op zowel hout als textiel. Tevens kwamen diverse kleurentheorieën aan bod die het denken over kleur in de jaren tien en twintig van de vorige eeuw beïnvloedde. Daarnaast zijn diverse onderzoeken besproken waarin onderzoek werd gedaan naar de degradatie van de kleurstoffen. Verder is met behulp van een database, met daarin vele nog bestaande ontwerpen, een overzicht verkregen van het kleurgebruik van een aantal ontwerpers en architecten die behoren tot de Amsterdamse School. Hieruit bleek dat er binnen de Amsterdamse School kleurrijke ontwerpen zijn ontstaan maar dat het houtwerk veelal bruin of zwart is, en niet, zoals verwacht werd, fel gekleurd.Show less