Achtergrond: Nieuwsgierigheid is de drijfveer van de cognitieve ontwikkeling en het leren (Engel, 2009). Om kinderen te helpen bij hun cognitieve ontwikkeling is het stimuleren van nieuwsgierigheid...Show moreAchtergrond: Nieuwsgierigheid is de drijfveer van de cognitieve ontwikkeling en het leren (Engel, 2009). Om kinderen te helpen bij hun cognitieve ontwikkeling is het stimuleren van nieuwsgierigheid dus van belang, maar tot op heden is er nog vrij weinig kennis over de nieuwsgierigheid van kinderen (Chak, 2007; Jirout & Klahr, 2012; Gibson, 2014). Doel: In dit onderzoek werd onderzocht wat de associatie is van nieuwsgierigheid met de achtergrondvariabelen leeftijd, geslacht en sociaal economische status (SES). Methode: Van de 212 participanten van een basisschool in Maassluis en één in s-Gravenzande, was de gemiddelde leeftijd 6,08. Er waren 97 meisjes en 115 jongens; De laag/midden SES groep bestond uit 111 participanten, de hoge SES groep bevatte 101 kinderen. Om de mate van nieuwsgierigheid te meten is de Underwater Exploration taak (Jirout & Klahr, 2012) gebruikt. Resultaten: Er is geen associatie gevonden tussen nieuwsgierigheid en SES en nieuwsgierigheid en leeftijd. Voor de variabele sekse is er wel een significant effect gevonden (t(210) = 2.39, p = .018). Jongens (M = 10.98, SD = 2.93) waren gemiddeld nieuwsgieriger dan meisjes (M = 10.05, SD = 2.71). Conclusie: De resultaten van geslacht en leeftijd worden ondersteund door eerder onderzoek, maar het onderzoek naar nieuwsgierigheid van kinderen is niet eenduidig. Er is dus ook literatuur die het gevonden resultaat tegenspreekt. De uitkomst dat SES geen relatie heeft met nieuwsgierigheid wordt niet ondersteund door de literatuur. De relatie tussen nieuwsgierigheid van jongens en meisjes moet verder worden onderzocht. Op deze wijze kan wellicht een manier worden ontwikkeld, bijvoorbeeld door het verschillend stimuleren van jongens en meisjes op het gebied van nieuwsgierigheid, die de sekseverschillen doen verdwijnen.Show less
Although curiosity is regularly mentioned as an important factor for the development of scientific skills, limited research has been done to verify this assumption. The present study examined the...Show moreAlthough curiosity is regularly mentioned as an important factor for the development of scientific skills, limited research has been done to verify this assumption. The present study examined the relationship between curiosity, by examining qualitative and quantitative exploratory behaviour and mastery motivation, and science skills of primary schoolchildren from 5 to 8 years old. Exploration was measured with the ‘Playhouse’ computer task, mastery motivation with the DMQ questionnaire and science skills were measured with the WPPSI-III-NL Block Patterns and RAKIT Quantity. The results showed that there was a weak, yet significant relationship for science skills with quantitative exploratory behaviour (r = .16 p = .011), and ‘General Competence’ (r =.14, p = .021) as well as ‘Object-oriented persistence’ (r = .14, p = .020) on the mastery motivation subscale. Multiple regression analysis showed that there was a small influence of ‘General Competence’ on scientific skills, R2 = .02. This influence is substantially smaller than the influence of age, R2 = .21. So in this research the children with better qualitative and quantitative exploratory behaviour and stronger mastery motivation are not assumed to have better scientific skills. More research is required to understand the role of exploratory behaviour and mastery motivation in the development of scientific skills of primary school students.Show less