In dit onderzoek stond het effect van het oplichten van digitale tekst voor kinderen in groep drie centraal. Het oplichten van digitale tekst kan mogelijk bijdragen aan de technische...Show moreIn dit onderzoek stond het effect van het oplichten van digitale tekst voor kinderen in groep drie centraal. Het oplichten van digitale tekst kan mogelijk bijdragen aan de technische leesvaardigheid van beginnende lezers. In totaal deden 54 vloeiend Nederlands sprekende kinderen uit groep drie mee aan het onderzoek. De onderzoeksgroep bestond uit 28 jongens en 26 meisjes. De kinderen waren tussen de 6.2 en 8.3 jaar oud (M = 7.0, SD = 0.43) en hadden voor zover bekend geen leer- en/of gedragsproblemen. De kinderen waren afkomstig van reguliere basisscholen in Nederland. Het design van het onderzoek bestond uit een pretest posttest within subjects design. De interventie bestond uit het lezen en beluisteren van drie gedigitaliseerde verhalen uit Oom Olifant (Lobel, 1999). Deze verhalen werden in drie condities aangeboden: tekst licht niet op, een halve pagina tekst per keer licht op, één regel tekst per keer licht op. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden, werd gebruik gemaakt een gepaarde t-toets en een two-way mixed ANOVA. De resultaten van dit onderzoek gaven aan dat het oplichten van digitale tekst niet bijdraagt aan de leesontwikkeling van kinderen. Daarnaast gaven de resultaten van dit onderzoek aan dat het oplichten van één regel tekst per keer de technische leesvaardigheden van beginnende lezers in groep drie niet meer bevordert dan het oplichten van een halve pagina per keer. Daarnaast profiteerden zwakke lezers niet meer dan sterke lezers van het oplichten van digitale tekst. Concluderend leidt het oplichten van tekst niet tot een grotere bevordering van de technische leesvaardigheden van beginnende lezers in groep drie dan wanneer er geen tekst wordt opgelicht. Wel profiteren zwakke lezers meer van het lezen van digitale boeken in het algemeen dan niet zwakke lezers. Het is daarom van belang dat zwakke lezers zowel thuis als op school worden ondersteund in hun leesontwikkeling door digitale boeken aan te bieden.Show less
In het onderwijs wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale boeken met een voorleesstem. Relatief nieuw in digitale boeken is het oplichten van tekst. In deze studie is onderzocht of het...Show moreIn het onderwijs wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale boeken met een voorleesstem. Relatief nieuw in digitale boeken is het oplichten van tekst. In deze studie is onderzocht of het oplichten van tekst in digitale boeken in combinatie met een voorleesstem een effect had op de woordherkenning en leessnelheid van kinderen in groep 3. De onderzoeksgroep bestond uit 54 kinderen, waarvan 26 jongens en 28 meisjes, tussen de 74 en 99 maanden oud (M = 83.58, SD = 5.20), die vloeiend Nederlands spraken en geen leer- en/of gedragsproblemen hadden. Ze waren afkomstig van reguliere basisscholen in Nederland. Het onderzoeksdesign van deze studie was een experimenteel pretest posttest within-subject design. Tijdens de interventie werd er gebruik gemaakt van drie gedigitaliseerde verhalen. De kinderen lazen en beluisterden deze verhalen in drie condities (niet oplichten, oplichten van een regel en oplichten van een halve pagina). Er zijn repeated measures within-subject ANOVA’s uitgevoerd. Concluderend leidde het herhaaldelijk lezen van digitale boeken waarbij sprake was van een voorleesstem, tot een vooruitgang bij woordjes lezen, woordketting en leessnelheid. Er werd geen verschil in effect gevonden tussen niet oplichten, een regel oplichten of een halve bladzijde oplichten. Daarnaast was het effect van oplichten op het gebied van woordherkenning niet sterker bij jongens dan bij meisjes. Scholen zouden digitale boeken herhaaldelijk kunnen aanbieden aan kinderen om de leessnelheid en leesvaardigheid te verbeteren.Show less