Deze scriptie toont de plaats van pathos in de receptie van predikantenwelsprekendheid door de dagboeken van Willem de Clercq (1811-1844) en enkele periodieken in de eerste helft van de 19e eeuw te...Show moreDeze scriptie toont de plaats van pathos in de receptie van predikantenwelsprekendheid door de dagboeken van Willem de Clercq (1811-1844) en enkele periodieken in de eerste helft van de 19e eeuw te bestuderen. Pathos bleek in deze periode belangrijk voor een positieve receptie van predikantenwelsprekendheid. De receptie door Willem de Clercq verschilde van die door de periodieken vanwege zijn sterke hang naar authenciteit, zijn gevoelige persoonlijkheid en zijn orthodoxe identiteit.Show less
This thesis aims to argue that the child’s perspective elicits sympathy, empathy, and humor in order to evoke moral criticism in Henry James’ What Maisie Knew and Harper Lee’s To Kill a Mockingbird...Show moreThis thesis aims to argue that the child’s perspective elicits sympathy, empathy, and humor in order to evoke moral criticism in Henry James’ What Maisie Knew and Harper Lee’s To Kill a Mockingbird. The dissertation consists of three chapters. The first chapter focusses on how the young girl’s perspective evokes moral criticism through sympathy in James’ Maisie. Through a close reading of the novel, this section argues that the child’s point of view brings forth sympathy through a representation of the protagonist’s beleaguered benevolence and that this feeling, in turn, is amplified by the young girl’s growing awareness. In contrast, chapter two provides an analysis of the moral criticism induced as a result of the reader’s empathy with Scout in Mockingbird. The segment displays how the child’s perspective invites the reader to empathize with the young protagonist. Furthermore, it presents how Scout’s moral development highlights the amorality of the Maycomb community. The final chapter contains an exploration of the satirical sense in both James’ Maisie and Lee’s Mockingbird. The chapter analyzes how the young girl’s perspective elicits irony and thereby criticism of characters in the novels.Show less
American criminal jury trials are more likely than not very intense and hectic. Often, these trials revolve around a murder, where it is the prosecutor’s job to persuade the jury to convict the...Show moreAmerican criminal jury trials are more likely than not very intense and hectic. Often, these trials revolve around a murder, where it is the prosecutor’s job to persuade the jury to convict the murderer. It is no wonder therefore, that the prosecutorial opening statements during these kids of trials stand symbol for cornerstones to persuasive oratory. This thesis starts off by describing how prosecutors can use Aristotle’s three modes of persuasion called ethos, pathos and logos, most effectively to persuade the jury during their opening statement and uses the findings on how to use these three modes to analyze and compare two real-life criminal jury trials that occurred in the United States in order to answer the following question: Is the use of prosecutorial persuasion in the opening statement of a trial resulting in conviction more compelling than the use of prosecutorial persuasion in the opening statement of a trial resulting in acquittal? The first trial that will be analyzed is the State of Arizona vs. Jodi Ann Arias, which is a trial where a woman named Jodi Arias was convicted of the brutal murder of her ex-boyfriend Travis Victor Alexander, prosecuted by Juan Martinez. The second trial to be analyzed is the State of Florida vs. Casey Marie Anthony, which is a trial where a woman named Casey Anthony was acquitted for the murder of her toddler daughter Caylee Anthony, prosecuted by Linda Burdick. Both these trials have been well known around the world and dealt with two of the most hated women in the United States.Show less
In deze scriptie is met behulp van de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie geanalyseerd hoe een adverteerder in positief en negatief geframede advertenties voor goede doelen kan...Show moreIn deze scriptie is met behulp van de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie geanalyseerd hoe een adverteerder in positief en negatief geframede advertenties voor goede doelen kan manoeuvreren met intensiveerders als pathos-opwekkend middel.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie is onderzocht hoe pathos in reclames gebruikt kan worden om een poging te doen positieve emoties op te roepen bij ontvangers, door een positieve gevolgtrekking te maken tussen een...Show moreIn deze scriptie is onderzocht hoe pathos in reclames gebruikt kan worden om een poging te doen positieve emoties op te roepen bij ontvangers, door een positieve gevolgtrekking te maken tussen een sport en het product. Met die positieve gevolgtrekking wordt bedoeld dat het subject na inname van het consumeringsproduct plotseling erg goede sportprestaties kan leveren. De aanleiding hiervoor betrof een citaat van De Brauw e.a. (2016) waarin gesteld werd dat door de associatie met sport positieve emoties opgeroepen worden voor ongezonde producten. De vraag was daarom op welke manieren dit kan gebeuren. Pathos betekent het opwekken van emoties bij het publiek en is een technisch overtuigingsmiddel ontwikkeld in de klassieke retorica. Hierbij kunnen uiteraard positieve of negatieve emoties opgewekt worden, maar in deze scriptie staat de positieve variant centraal. Het blijkt dat pathos in reclames ingezet kan worden door middel van het gebruik van bepaalde stilistische middelen in vorm en beeld, of door het gebruik van humor. Na analyse aan de hand van de methode van analytische inductie zijn twee reclames geanalyseerd op het voorkomen van pathos, en hoe pathos opgewekt wordt in die reclames. Door toepassing van humor kunnen positieve emoties opgeroepen worden. Daarnaast kan de ontvanger een impliciete vergelijking maken met het subject in de reclame, waarbij dus het stilistische en/of argumentatorische middel van de vergelijking wordt gebruikt.Show less