Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Nederlands (120 EC) (MA)
open access
Het verzwakken van een sterk werkwoord is een ‘foutje’ waar menig taalgebruiker zichzelf of een ander weleens op heeft betrapt. Denk bijvoorbeeld aan zwemde zeggen in plaats van zwom. Vaak is zo’n...Show moreHet verzwakken van een sterk werkwoord is een ‘foutje’ waar menig taalgebruiker zichzelf of een ander weleens op heeft betrapt. Denk bijvoorbeeld aan zwemde zeggen in plaats van zwom. Vaak is zo’n foutje nietszeggend, maar sommige werkwoorden worden zo vaak verzwakt, dat deze zwakke vorm in de standaardtaal wordt opgenomen. Dit viel bijvoorbeeld op bij het lezen van Louis Couperus’ roman Noodlot uit 1890, waarin werkwoordsvormen als wiesch (waste) en dorst (durfde) voorkomen. In 2023 is er een hertaling verschenen van dit werk waarin onder andere aanpassingen zijn gedaan aan deze sterke werkwoordsvormen. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of het hertaalde werk daadwerkelijk aansluit bij het hedendaagse taalgebruik op het gebied van werkwoorden. De onderzoeksvraag luidt daarom als volgt: In hoeverre sluit de vervoeging van sterke werkwoorden in de hertaling van Noodlot van Louis Couperus aan op het taalgebruik van de doelgroep?. Dit is onderzocht door een vragenlijst af te nemen bij twee 2-vwo-klassen en twee 5-vwo-klassen, waarin zij zelf de verleden tijd van achttien sterke werkwoorden (die voorkomen in Noodlot) moesten invullen. Negen van deze werkwoorden worden al verzwakt geaccepteerd in het Standaardnederlands en de andere negen (nog) niet. Uit de resultaten blijkt dat de vervoeging van sterke werkwoorden in de hertaling van Noodlot van Louis Couperus redelijk aansluit op het taalgebruik van de doelgroep. Van de achttien werkwoorden zijn er vier werkwoorden gevonden waarbij de hertaling niet overeenkomt met het antwoord dat door de meeste leerlingen is gegeven. Op basis van de gevonden resultaten wordt tot slot aangeraden om bij vervolgonderzoek de focus te leggen op de mate van herkenning die leerlingen ervaren bij het lezen van het hertaalde werk, om zo te onderzoeken of zij de werkwoorden die zij zelf verzwakken wel accepteren in de sterke vorm.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Nederlands (120 EC) (MA)
closed access
This research will focus on analysing the didactic characteristics of a selection of tafelspelen from the collection of Trou moet Blijcken. Tafelspelen are simple occasional plays written by...Show moreThis research will focus on analysing the didactic characteristics of a selection of tafelspelen from the collection of Trou moet Blijcken. Tafelspelen are simple occasional plays written by rhetoricians, in which most commonly two (with some exceptions, in which there are more) characters engage in conversation discussing one or more ideas, encouraging a discussion between said characters or character and audience. Through analysing seven pieces from this collection, didactic characteristics become apparent in two ways: by implementing the method of question/answer and by the context of the conversation, being either conflicting or cooperative. For both ways, the dialogue as a form is an important didactic tool – by having two characters engage in conversation to discuss a certain topic or idea, the didactic-moralistic message of the tafelspel is brought to the forefront. This research aims to demonstrate there are lessons to be learned from this genre in rhetorician literature. The didactic principles of the rhetoricians are made evident in the content of the tafelspelen in question through the dialogue as a form, with questions and response structure as a method.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Engels (120 EC) (MA)
open access
This thesis explores how contemporary female American authors Amber Smith and Kate Elizabeth Russell employ narrative structures to portray the complexities of individual trauma within The Way I...Show moreThis thesis explores how contemporary female American authors Amber Smith and Kate Elizabeth Russell employ narrative structures to portray the complexities of individual trauma within The Way I Used to Be (2015) and My Dark Vanessa (2023) respectively. It does so by drawing on Joshua Pederson's new model of trauma theory, which calls for a shift in the ways that critics engage with representations of trauma. Pederson's framework actively challenges the traditional beliefs of the first wave of trauma theorists, who mainly believe that trauma can only be represented through three established tropes: (1) absence/silence, (2) indirection, and (3) repetition and return. By embracing Pederson's call for a revaluation of traditional approaches to trauma representation in literature, this thesis demonstrates how both novels challenge conventional methods by directly representing trauma through detailed, as well as explicit language.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Nederlands (120 EC) (MA)
open access
Minibibliotheken vormen een vrij recent opgekomen fenomeen dat, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, steeds meer terug is te zien in het Nederlandse straatbeeld. Op dit moment is er nog weinig...Show moreMinibibliotheken vormen een vrij recent opgekomen fenomeen dat, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, steeds meer terug is te zien in het Nederlandse straatbeeld. Op dit moment is er nog weinig onderzoek gedaan naar dit verschijnsel en is er nog niet voldoende informatie over minibibliotheken bekend om te kunnen stellen welke rol deze minibiebs spelen binnen de Nederlandse leescultuur en binnen het veranderlijke Nederlandse bibliotheeklandschap. Om een exploratieve bijdrage te kunnen leveren aan het onderzoeksveld waar minibibliotheken subject van zijn, zijn er in dit onderzoek 393 Nederlandse minibibliotheekgebruikers door middel van een vragenlijst bevraagd over de door hen ervaren outcomes (oftewel de ‘effecten’ of veranderingen) die worden veroorzaakt door het gebruik van minibibliotheken. Deze resultaten zijn vervolgens vergeleken met de resultaten van gelijksoortig onderzoek waarin de outcomes van de openbare bibliotheken in Nederland werden onderzocht. De resultaten van dit onderzoek wijzen erop dat minibibliotheken waarschijnlijk positieve outcomes hebben in alle domeinen waarvan bekend is dat openbare bibliotheken dat ook hebben. Dit geldt met name voor affectieve en economische outcomes, maar ook in het educatieve, sociale en culturele domein zijn er resultaten gemeten. Verder bleek uit het onderzoek onder andere dat minibibliotheken voor een groot deel een andere groep gebruikers aanspreken dan reguliere openbare bibliotheken. Deze resultaten zijn waarschijnlijk toe te schrijven aan onder meer de unieke kenmerkende eigenschappen van minibiebs en de beoogde doelen van het plaatsen ervan. De uitkomsten van dit onderzoek vormen een eerste aanzet tot vervolgonderzoek naar de outcomes van minibiebs. Resultaten van dergelijk onderzoek kunnen namelijk van waarde zijn voor overheden en instanties die in minibiebs willen investeren, om zo bijvoorbeeld de leesbevordering een impuls te geven.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Engels (120 EC) (MA)
open access
As a socio-political movement and academic theory, feminism has developed into an increasingly complex body of critical thought and practice. From its origins in the late eighteenth century (Olympe...Show moreAs a socio-political movement and academic theory, feminism has developed into an increasingly complex body of critical thought and practice. From its origins in the late eighteenth century (Olympe de Gouges’s The Rights of Women and Female Citizens [1791] and Mary Wollstonecraft’s Rights of Woman [1792]) to its current manifestations (fourth-wave feminism) in the twenty-first century, feminism has evolved by advocating for and critically responding to various changes in societal norms concerning women’s roles in the public and private sphere, as well as ideologies of gender identity. This thesis focuses on the development of feminist thought towards increasing complexity with respect to how women’s roles and identities were perceived and represented by feminist authors, in three major works of feminist fiction from the late nineteenth-, mid twentieth- and early twenty-first-century, respectively: Story of a Modern Woman (1894) by Ella Hepworth Dixon, The Golden Notebook by Doris Lessing (1962) and Girl, Woman, Other (2019) by Bernardine Evaristo.Show less
Master thesis | Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen: Religie en Levensbeschouwing (120 EC) (MA)
closed access
Dit onderzoek verkent de totstandkoming van islamitische huwelijken onder Nederlandse moslims, met aandacht voor de complexe wisselwerking tussen religieuze, culturele, en juridische aspecten. Aan...Show moreDit onderzoek verkent de totstandkoming van islamitische huwelijken onder Nederlandse moslims, met aandacht voor de complexe wisselwerking tussen religieuze, culturele, en juridische aspecten. Aan de hand van diepte-interviews met jonge, hoogopgeleide moslims van diverse achtergronden, analyseert deze studie hoe Nederlandse moslims hun huwelijken vormgeven binnen het raamwerk van de sharʿiyyah (islamitische wetgeving). Het onderzoek belicht de diversiteit en de persoonlijke keuzes in het huwelijkssluitingsproces, variërend van partnerkeuze en kennismaking tot aan de huwelijksvoltrekking en de viering van de bruiloft. In dit onderzoek wordt duidelijk dat de kennismaking en partnerkeuze zich op diverse manieren voltrekken, waaronder via familiebemiddeling, op werk of school, en via sociale media. Deze diversiteit reflecteert een combinatie van traditionele en moderne benaderingen. De studie wijst ook op de implementatie van de sharʿiyyah in het huwelijkssluitingsproces, met name tijdens de nikāḥ (islamitisch huwelijkscontract), met in het bijzonder de essentiële rol van de waliyy (voogd). Ook worden de sociaal-culturele praktijken die worden verricht om daarmee invulling te geven aan de religieuze kaders rondom de huwelijkssluiting belicht, waaronder handvragingen, verlovingen, hennafeesten, en de bruiloft. Deze praktijken tonen een rijke verscheidenheid aan culturele invullingen en de invloed van familietradities. De studie benadrukt de interactie tussen religieuze voorschriften, persoonlijke overtuigingen en culturele gebruiken, en hoe deze het huwelijkssluitingsproces onder Nederlandse moslims vormgeven. Dit onderzoek biedt inzicht in de huwelijkspraktijken en de diversiteit onder Nederlandse moslims en draagt bij aan de kennis over de dynamische en gevarieerde wijze waarop moslims in Nederland hun religieuze identiteit tot uiting brengen binnen de context van huwelijk en gezinsleven.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Frans (120 EC) (MA)
open access
Ce mémoire de master examine la préservation des valeurs fondamentales des contes de Charles Perrault par Walt Disney Pictures à travers les adaptations cinématographiques de Cendrillon et La Belle...Show moreCe mémoire de master examine la préservation des valeurs fondamentales des contes de Charles Perrault par Walt Disney Pictures à travers les adaptations cinématographiques de Cendrillon et La Belle au Bois dormant. L'analyse se concentre sur les transformations des valeurs morales, psychologiques et des rôles de genre, comparant les versions originales des contes aux interprétations de Disney. Malgré les efforts d'enrichissement moral et de complexification des personnages pour rendre les histoires accessibles au public contemporain, les adaptations maintiennent des représentations stéréotypées des rôles féminins, soulignant les stéréotypes de genre traditionnels. Bien que les films simplifient parfois les symboliques profondes des contes pour une compréhension directe, cette simplification peut altérer la richesse symbolique originelle. En résumé, les adaptations cinématographiques transforment les valeurs morales, les dynamiques des rôles de genre et la profondeur symbolique des contes de Perrault tout en préservant leur essence fondamentale.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Engels (120 EC) (MA)
open access
In the nineteenth century, people belonging to the middle class made use of letter-writing manuals to ensure that their language use adhered to the expected social norms and to portray themselves...Show moreIn the nineteenth century, people belonging to the middle class made use of letter-writing manuals to ensure that their language use adhered to the expected social norms and to portray themselves as respectable. These manuals provide an insight into expected and prescribed language at the time. Some of these letter-writing manuals provide model letters for people of the working class as well, which is interesting as these manuals were typically marketed and advertised for the middle class. Wieman (2021) found that there was a clear gap in social status and social roles between middle-class women and men and that this gap could be traced back in the prescribed language found within the manuals. However, the working-class women and working-class men did not experience this same gap. Though there still was a divide in expected social roles, there are many aspects in which the man was expected to rely on the woman to survive. This thesis will research whether a similar gap in terms of prescribed language can be detected in the prescribed language for members of the Victorian working class.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Engels (120 EC) (MA)
open access
This paper examines representations of trauma in Young Adult literature, mainly the so-called “problem novel”. These types of novels are becoming increasingly popular among youngsters. Though...Show moreThis paper examines representations of trauma in Young Adult literature, mainly the so-called “problem novel”. These types of novels are becoming increasingly popular among youngsters. Though teenagers enjoy them, parents frequently express their concerns about the age-appropriateness of the content and subject matter. By analysing the novels The Perks of Being a Wallflower by Stephen Chbosky, Thirteen Reasons Why by Jay Asher, and A Monster Calls by Patrick Ness, this study illustrates that these novels try to resemble trauma by means of stylistic features. These features include absence, repetition, indirection, and belatedness. The authors not only chose to incorporate these into their narratives, but also in their choice of lay-out, which allows for an increased immersion and engagement of the reader with the text.Show less
Master thesis | Leraar VHO in de Bètawetenschappen: Wiskunde (MA)
open access
In dit onderzoek is onderzocht hoe “probleemaanpak via herkenning en heuristieken” (PAHH) gebruikt kan worden als hulpmiddel bij het oplossen van meetkundige problemen. Hiertoe is samen met...Show moreIn dit onderzoek is onderzocht hoe “probleemaanpak via herkenning en heuristieken” (PAHH) gebruikt kan worden als hulpmiddel bij het oplossen van meetkundige problemen. Hiertoe is samen met leerlingen een lijst met standaardopgaven samengesteld. Vervolgens zijn de leerlingen aan de slag gezet met verschillende meetkundige problemen. Leerlingen bepaalden aan de hand van een hulpmiddel met de standaardopgaven in hoeverre ze een probleem herkenden. Op basis van het herkenningsniveau werden heuristieken aangereikt die ze konden gebruiken voor verdere oplossing van het probleem. Aan de hand van audio-opnames en uitwerkingen van de leerlingen is geanalyseerd hoe de leerlingen de opgaven hebben opgelost. Daarnaast is in een enquête is de leerlingen gevraagd wat ze van de gebruikte methode vonden. De leerlingen zijn zelf overwegend positief over de aanpak. De lijst met standaardopgaven helpt leerlingen bij herkenning van een probleem. De aangereikte heuristieken werden echter niet vaak bewust gebruikt. Wanneer de beheersing van de standaardopgaven onvoldoende was, lukte het de leerlingen niet om de opgaven volledig op te lossen. Door herkenning van (deel)problemen lukte het de leerlingen stappen richting de oplossing van een probleem te zetten. Wel zullen leerlingen meer getraind moeten worden op deze manier van probleemoplossen. Ook zal er meer aandacht besteed moeten worden aan beheersing van de standaardopgaven.Show less